Dela/Skriv ut

Räls

  • Nypremiär
    7 september 2013
    Spelades till 12 oktober 
    på Vita Scenen

     

    Speltid: ca 1 tim och
    30 min utan paus

     

    Medlemserbjudande! Som medlem i Folkteatern kunde du se RÄLS till rabatterat medlemspris, endast 180 kr per biljett i perioden 11-14 sep. (ord pris 240 kr). Är du också medlem?

     

    Spelas även på turné i Västra Götalandsregionen hösten 2013. Läs mer

  • Regi: Erik Ståhlberg

    Scenografi/Kostym:
    Lisa Hjertén

    Ljus/Video/Projektioner: Ludde Falk

    Komposition/Ljudbild: Dan Andersson

    Mask: Linda Bill

    Koreografi: Peter Svenzon

    Medverkande:
    Dag Malmberg (Emil),
    Sara Wikström (Alice),
    Elisabeth Göransson,
    Viktoria Folkesson och
    Carl-Markus Wickström (praktikant från Högskolan för scen och musik, drama, GU).

     

    Affischfoto: Ludde Falk

    På affischbild: Dag Malmberg
    och Sara Wikström

    Föreställningsfoto:
    Patrik Gunnar Helin

  • Räls

    av Elisabeth Åsbrink
    Publiksuccén är tillbaka!

    På en tågperrong i februari 1939 stod två barn, Emil 13 år och Alice 11 år. De skulle tillsammans med 100 andra barn skickas till Sverige från ett Wien där förföljelsen av judarna blivit mer och mer våldsam. Emil och Alice kände inte varandra då, men nu möts de utanför tid och rum och talar om det liv som blev deras och de faktiska konsekvenserna av nazisternas idéer, tankar och handlingar.

    Varje skena sjunger nu, sjunger om minnen som drar förbi. Glassplitter finns, rester av våldet. Grus finns, det är alla dagar som hårdnade till vassa kanter. Brev finns som tyngd, som skuld, ensamhet, sorg och överlevnad. Hela Europa randas av räls, den går åt alla håll och leder ingenstans, den för människor mot sin död eller mot nytt liv. Allt som blänker är slitage.

    Räls är Elisabeth Åsbrinks debutpjäs baserad på de autentiska brev som föräldrarna skickade till sina barn, men också på ett mötesprotokoll från ett av de nazistmöten som la grunden till förintelsen. Elisabeth Åsbrink har tidigare använt andra delar av brevmaterialet i boken Och i Wienerwald står träden kvar som gav henne Augustpriset 2011.

    Elisabeth Åsbrink:
    - Jag var mitt inne i översättningarna av breven som ligger till grund för Och i Wienerwald står träden kvar när jag av en slump träffade Lars Norén, berättar Elisabeth Åsbrink. Jag talade om arbetet, om hur rösterna från breven nu hördes i mitt huvud och tog plats. En vecka senare ringde Lars och frågade om jag ville skriva en pjäs för Folkteatern.

    Hon fortsätter:
    - Genom att använda autentiskt material, som protokollet från det nazistmöte som hölls 12 november 1938, visar vi den spelplan som Alice och Emil tillsammans med sina föräldrar tvingas in i, när de döms till sin judiskhet. Mötet leddes av Hermann Göring och allt som sades tecknades ner av stenografer. Jag har valt att bearbeta texten så lite som möjligt. Även om det är ofullständigt, finns allt det vi ska kalla Förintelsen med här, som svarta frön till det som komma skall.  

    Ladda ner eller läs mer om förintelsen i boken
    "Om detta må ni berätta" av Stéphane Bruchfeld och Paul A. Levine som ges ut av Forum för levande historia. Läs gärna mer även på denna sida: http://www.levandehistoria.se/forintelsen

    .............................................

    I anslutning till teaterns produktioner hade Folkteaterakademin i samarbete med ABF:s seminarieverksamhet samtal med olika teman som anknyter till teaterns föreställningar.

    När glömskan blir omöjlig
    - vittneslitteraturens villkor 
    - samtal i samband med RÄLS
    Medverkande: Elisabeth Åsbrink, journalist, dramatiker / Ola Larsmo, författare, ordförande Svenska PEN-klubben
    Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke  
    Måndag 23 sept kl 18
    Foajéscenen Fri entré!  Läs mer

    ..............................................