Dela/Skriv ut

Vad som hände efter att Nora lämnat sin man

  • Premiär
    28 september 2013
    Spelades till 31 oktober
    på Röda Scenen

     

    Speltid: ca 2 tim och
    30 min inkl paus 
    Biljettpris: 90–240 kr  


    Medlemserbjudande!
    Som medlem i Folkteatern kan du se föreställningen till rabatterat medlemspris, endast 180 kr/biljett den
    2-12 oktober. (ord pris 240 kr). Är du också medlem?

  • Regi: Melanie Mederlind 
    Scenografi/Kostym:
    Katrin Nottrodt
    Ljuskoncept:
    Carina Persson 
    Musikarr:
    Tommy Jonsson   
    Mask/Peruk:
    Lars Carlsson 
    Ljuddesign: Allan Anttila

     

    Medverkande:
    Isak Hjelmskog,
    Lars Magnus Larsson,
    Maria Lindström (praktikant från Högskolan för scen och musik, musikal, GU),
    Julie Moe Sandø (praktikant från Högskolan för scen och musik, drama, GU),
    Lena Birgitta Nilsson,
    Åsa Persson,
    Christopher Rasimus (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö)
    och Ove Wolf samt
    Vokalensemblen Sve:a, under ledning av Carolina Friberg.
    Piano: Niklas Román

     

    Vokalensemblen Sve:a: Angelica Krans, Anja Boström, Cecilie Hongslo Vala, Elisabeth Annerman, Eva Ramsten Jonason, Hanna Johansson, Helene Stenlund Gauthier, Josefina Magnusson, Julia Roos, Lisa Pääjärvi, Lydia Sjöberg, Mylen Ifter, Sofia Angel, Ulrika Naezer.

     

    Foto: Patrik Gunnar Helin
    På affischbild: Julie Moe Sandø (Nora) 

  • Vad som hände efter att Nora lämnat sin man

    av nobelpristagaren Elfriede Jelinek
    Krossa kapitalismen - rädda kärleken!

    Ett lekfullt politiskt drama om pengarnas makt över kärleken.

    Nora lämnar man och barn, och tar jobb på en fabrik i tron om att hon genom arbete ska frigöra sig. Men livet som fabriksarbetare blir inte som Nora tänkt sig, och snart längtar hon tillbaka till den ekonomiska tryggheten i äktenskapet.

    Vad som hände efter att Nora lämnat sin man är Elfriede Jelineks fria fortsättning på Henrik Ibsens klassiska pjäs Ett dockhem och tar vid där Ibsens slutar. Det är Jelineks första teaterpjäs, som hade urpremiär 1979, exakt hundra år efter Ett dockhem. Hon har placerat handlingen i 1920-talets Tyskland, ett land i ekonomisk kris och med en gryende nationalsocialism. På Folkteatern förstärks iscensättningen av en damkör som lustfyllt tar sig an Verdi.   

    ”Jag har aldrig låtit minsta tvivel råda om var mina sympatier finns. De finns hos samhällets mest förtryckta.”  E. Jelinek

    Vad som hände efter att Nora lämnat sin man har en mer traditionell dramatisk form än Jelineks senare pjäser, men har ändå hennes karakteristiska humor och virtuosa språk. Jelinek citerar här lekfullt Henrik Ibsen och Karl Marx. Med en kompromisslös kritisk blick blottlägger hon de ekonomiska maktstrukturerna i samhället.

    Jelinek menar att hennes pjäs handlar om kapitalet:
    ”I ett kapitalistiskt samhälle är även kärleken underordnad lagarna om tillgång och efterfrågan. För mig innehåller pjäsen en analys som är framför allt ekonomisk, politisk och samhällelig.”
    Jelinek skriver alltid utifrån övertygelsen att all form av förtryck leder till ett fascistiskt samhälle. Det är därför hon placerat handlingen i det framväxande nazityskland, med arbetslöshet och finanskris som fond.

    Elfriede Jelinek föddes 1946 i Österrike.
    Hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 2004, med motiveringen "för hennes musikaliska flöde av röster och motröster i romaner och dramer som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt". Jelinek studerade konsthistoria, teatervetenskap och musik i Wien. Jelineks språkbehandling bär tydliga spår av författarens musikaliska bakgrund. Hon skriver politisk satir och språkkritik, med devisen ”det bästa botemedlet är att överdriva verkligheten tills den blir grotesk.”

     

    ...........................................

    I anslutning till teaterns produktioner har Folkteaterakademin i samarbete med ABF:s seminarieverksamhet samtal med olika teman som anknyter till föreställningarna.

    Backlash! Kapitalismen och människan 1920-tal och 2010-tal - samtal i samband med Vad som hände efter att Nora lämnat sin man.
    Medverkande: Rebecka Bohlin journalist, författare / Johan Lönnroth nationalekonom, tidigare riksdagsledamot / Lena Sommestad prof. ekonomisk historia, riksdagsledamot / Ulla Wikander prof. em ekonomisk historia
    Samtalsledare: Ann Ighe fil.dr. ekonomisk historia, redaktionen Ord&Bild
    Tisdag 8 okt kl 18 Röda Scenen 
    Fri entré  Läs mer

    Teaterterapi Nora och Helmer - samtal i samband med Vad som hände efter att Nora lämnat sin man
    Vem är jag? Varför? Och vem vill jag bli? Pjäsens Nora har efter separationen från Helmer en svår väg till emancipation.
    Medverkande: Anna Broman Norrby, leg. psykolog / Charlotta Lundgren, leg. psykolog
    Onsdag 16 okt kl 19 Vita Scenen 
    Fri entré  Läs mer