Folkteatern i samarbete med Teater Fryshuset / Fryshuset Göteborg och Unga Dramaten.
Våra barn skjuter ihjäl varandra.


Klipp han
är en inblick rakt in i verkligheten, i dödsskjutningarna som drabbar unga i landets utsatta områden. Hör berättelserna från de som är inblandade i skjutningarna. Hur blir man den som tar upp en pistol och skjuter ett barn i huvudet? Och hur ska man som brottsoffer hantera att veta vem som mördat ens son, syskon eller bästa vän utan att kunna säga något till polisen på grund av rädsla för hämnd?

Genom att lyfta fram dokumentära berättelser från offer och förövare görs här ett försök att förstå vilka krafter som satts i spinn, hur de påverkar oss – och hur man ska stoppa dem. 

Efter varje föreställning följer ett samtal då publiken även kan ställa frågor och lufta egna tankar.

Läs mer om Klipp han i vårt pressmeddelande


"... att levandegöra samhällsproblem, att tvinga oss leva oss in i frågor vi annars anstränger oss för att avgränsa oss ifrån, och att ge nya perspektiv. Med dessa tre saker lyckas ”Klipp han” utmärkt." Göteborgs-Posten 190316 Läs hela recensionen

"politisk scenkonst så angelägen som den kan bli" Sydsvenskan

Folkteatern i samarbete med Teater Fryshuset / Fryshuset Göteborg och Unga Dramaten.


 Tre snabba frågor till regissörerna Emil Rosén Adsten och Ulf Stenberg

Hur skulle ni beskriva Klipp han i en mening?
- En unik inblick i vår tids största samhällsutmaning: Det dödliga våldet bland unga. 

Klipp han bygger på verkliga händelser. Hur har ni arbetat fram föreställningen?
- Vi har under 1,5 år samtalat med personer som på olika sätt är inblandade i de senaste årens dödsskjutningar, förövare, offer och professionella som arbetar med frågan. Vi fokuserade på städerna Göteborg, Malmö och Stockholm där problematiken varit som mest utbredd. Utifrån dessa samtal och intervjuer skapade vi manuset till Klipp han. Intervjuerna tog dryga året att samla in men Klipp han och tillgången till intervjupersoner är ett resultat av Teater Fryshusets relationsskapande arbete med målgruppen som pågått i över 10 år. Långsiktighet och äkta relationer som sträcker sig långt utanför det konstnärliga är en förutsättning för den här typen av arbete.

Vad vill ni att publiken ska ta med sig efter att ha sett föreställningen?
- Förhoppningen är att publiken förstår komplexiteten i den här problematiken. Att det inte finns enkla snabba lösningar på den här typen av problem. Att publiken ser de systematiska bakomliggande faktorerna som ligger till grund för den förödande utvecklingen vi sett de senaste åren samt att man förstår att vi alla är en del av det, både problemet och lösningen.


Lyssna på intervju med regissör och skådespelare i Sveriges Radio P4 190314

Elias Abi Jaber - Poeten som ger röst åt Bergsjön  Läs artikel i Göteborgs-Posten 170711 

"... att levandegöra samhällsproblem, att tvinga oss leva oss in i frågor vi annars anstränger oss för att avgränsa oss ifrån, och att ge nya perspektiv. Med dessa tre saker lyckas ”Klipp han” utmärkt."

"... Dusims och Al Saidans rättframma, övertygande spel. Alla gester verkar överflödiga, orden själva är nog."

"Elias Abi Jaber, poet och spoken word-artist från Bergsjön, som bidrar med att ge ”Klipp han” en konstnärlig förhöjning. De dikter som han med självklar precision deklamerar ... ramar in de två monologerna och ger stycket rytm."

"Zin Dusim spelar en kvinna vars lillebror har blivit dödad. I hennes tal blottas inte bara smärtan utan också det system som styr hennes bostadsområde."

"Hussein Al Saidan spelar en ung man som mördat någon. Hans berättelse är obarmhärtigt osentimental."

Göteborgs-Posten 190316 Läs hela recensionen


 

Recensionsklipp från "Klipp han" på Unga Dramaten:

en dödsmässa över alla unga skjutna människor

En svensk tragedi” Expressen

”det går inte att värja sig för föreställningens uppfordrande gravallvar” Dagens Nyheter Läs hela recensionen

”Förklaringar, men inga lösningar och allt annat än enkelspårig plakatteater. Ändå är detta politisk scenkonst så angelägen som den kan bli.” Sydsvenskan

”Teater Fryshuset har högre ambitioner än att bara skildra problematisera verkligheten, de vill förändra den.”

Kulturmagasinet Kulturbloggen

”berättelserna lyckas skapa en koncentration i rummet som är djupt gripande.” Kristianstadsbladet

”en starkt berörande tragedi som här och nu blir en färd in i en värld många av oss i publiken annars bara möter genom nyhetsrapportering.”

”Trots pjäsens svärta finns här handlingskraft och förändringstro. En kombination som liksom själva pjäsen imponerar.” Skånska Dagbladet

Vi på scenen

Hussein Al Saidan
Skådespelare
Läs mer
Zin Dusim
Skådespelare
Läs mer
Elias Abi Jaber
Poet / Spoken word-artist
Läs mer

Produktion

Medverkande: Hussein Al Saidan, Zin Dusim och Elias Abi Jaber (poet / spoken word-artist) 

Regi: Emil Rosén Adsten, Ulf Stenberg

Koreografi: Emil Rosén Adsten

Musik: DJ Kawon

Spoken word-texter: Elias Abi Jaber

Ljus: Jesper Larsson

Affischbild: Valentin&Byhr
Affischfotograf: Ali Mian

Ensemblefoto: Nadim Elazzeh
Föreställningsfoto: Fryshuset

Anmäl dig till Folkteaterns nyhetsbrev!

Namn

Sökformulär