Publiksamtal apropå Nakna som foster och gudar

 
Dramatiker Isabel Cruz Liljegren och regissör Helena Sandström Cruz i ett samtal apropå föreställningen Nakna som foster och gudar.

Under 40-talet var det fortfarande olagligt att vara homosexuell i Sverige. Karin Boye åkte till Berlin för att bearbeta sin sexuella läggning genom psykoanalys. Väl där fann hon istället det queera nattklubbslivet och kärleken, Margot Hanel.

Isabel Cruz Liljegren, som senast skrev Ensam Galning för Göteborgs Stadsteater, har i Nakna som foster och gudar velat lyfta fram den bild av Karin Boye som vi inte tidigare fått se. Den sexuella, farliga och politiska Karin Boye. Och hon vill berätta om kärleken mellan henne och Margot Hanel. I ett samtal med Helena Sandström Cruz, som senast regisserade Ljusets Rike och Lust på Regionteatern Blekinge/Kronoberg, berättar de om processen med föreställningen samt diskuterar de ämnen som föreställningen berör - kärlek, konst och politik. 

Det lämnas stort utrymme för frågor och inspel från publiken, så varmt välkommen med dina erfarenheter och funderingar.

Samtalsledare: Monika Wade

Nakna som foster och gudar är ett samarbete mellan Folkteatern och Riksteatern.


Karin Boyes okända flickvän får en egen pjäs  Svenska Dagbladet 190910

Nakna som foster och gudar

av Isabel Cruz Liljegren
Om kärlek, kvinnor och Karin Boye.
De har varit tillsammans i sju år. Sen bara försvinner en av dem. Där sitter Margot vid radion och hör hur de efterlyser poeten Karin Boye. Samma radio som rapporterar från kriget. Det krig och den stad som Margot flytt ifrån. Den stad där hon träffade sin älskade Karin. Nattklubbsdrottningen Karin. Naturkraften Karin. Blommor sätts i hennes händer, äran kröner hennes huvud med kransar. Karin dricker andras beundran och sveper sig i andras lakan, medan Margot väntar. Margot väntar för sista gången. Läs mer här!  


Porträttfoto: Filip Häggblom
Affischbild: Valentin Experience  

Affischfoto: Jonatan Fernström

Anmäl dig till Folkteaterns nyhetsbrev!

Namn

Sökformulär