av Dennis Kelly

Ellens och Dennis lägenhet i ett förortsområde. Middag med levande ljus. Avbruten. Småbarnsföräldrarna Ellen och Dennis uppklädda som till fest. Dom firar barnfri kväll. Ellens lillebror Liam står där – har just kommit in med blod över hela framsidan på tröjan. De stirrar på honom. Länge.

Området - de övergivna är en samtida pjäs om vi och dem, ökande klyftor och ökande våld. Om mänsklighet och moral ställd mot frågan om hur långt du är beredd att gå för att försvara dina närmaste.

Liam: Vi är övergivna här. Det här området. Politikerna? Fan lämnat oss till odjuren! Det är mörkt därute. Det finns ingenting kvar där. Det är som alla riktiga människor blivit bortstrålade till en annan planet och bara lämnat oss kvar här ensamma med monstren.
/…/
Dennis: Det är en människa. Det är en människa därute. En skadad människa. En människa förblöder där ute.
Ellen: Ingen människa jag känner.
Dennis: Är det det enda som betyder något nuförtiden? Vem vi känner och vem vi inte känner?

Den engelska dramatikern Dennis Kellys prisbelönta pjäs Orphans hade Sverigepremiär 2010 på Dalateatern i översättning av Kim Lantz. Nu spelas pjäsen på Folkteatern i regi av samme Kim Lantz. Föreställningen är ett led i samarbetet mellan Folkteatern, Göteborgs Stadsmission och Unga Folkteatern. De tre amatörskådespelarnas brokiga bakgrunder och stora livserfarenheter ger denna grumliga och starka pjäs en extra dimension.

............................................................

Göteborgs Stadsmission, Folkteatern och Unga Folkteatern utvecklar och utvidgar sitt samarbete kring att skapa ett mänskligare samhälle.

Genom att framför allt skapa teaterföreställningar tillsammans, där ensemblen består av människor med olika livserfarenhet, vill samarbetet mellan Göteborgs Stadsmission, Folkteatern och Unga Folkteatern bidra till att låta nya grupper komma till tals. Genom produktionerna skapas nya möten mellan människor. Möten som annars inte hade uppstått. Styrkan ligger i mångfalden. Istället för att skymma, förkasta och döma utifrån bakgrund och tidigare erfarenheter, tas olikheter till vara. Oberoende av tidigare erfarenheter ska man kunna ingå i verksamheten både på och runt scen. Arbetet syftar till att fler människor ska får ta del och vara en del av teatern.

Teatersamarbetet är unikt i Sverige och handlar om att engagera Stadsmissionens besökare (från bl.a. S:t Johanneskyrkan, CrossRoads, Gatljuset och Drottningatan) tillsammans med medlemmar i Folkteaterns amatörteaterförening Unga Folkteatern. Syftet är att skapa möten men även att erbjuda kulturupplevelser, både för publik och för utövare.

”Det är nervigt, kusligt och plågsamt tät stämning. I slutändan handlar Området om att faran kanske inte alls, problemområde eller ej, finns ute på gatan. Istället finns den inom oss själva ...”

”Området är en enda lång feelbad som placerar den moraliska konflikten lika mycket inne i åskadern som hos skådespelarna på scen …”

” … scenrummet är lika tätt och klaustrofobiskt som intrigen.”

” Robert Söderbergs Liam är glättigt hetsig på ett sätt som låter oss ana att han inte är helt oskyldig. Kim Bredefeldts lugna och passiva Dennis blir hans tacksamma motpol och Nina Hakkarainen lyckas hela tiden väcka sympati för sin Ellen ... ”
GP 150121

”Området – de övergivna är en intensiv föreställning med en neurotisk rapphet. Skådespelarna ger all sin energi från första stund och nästan spottar ur sig texten.”

”Föreställningen har två riktigt starka kort där det ena är textens kraft. Den andra styrkan börjar redan i programbladet där skådespelarna presenteras och berättar om sina egna ingångar i teatern. Att få se människorna bakom skådespeleriet skänker en närhet till verket, de ger av sig själva från den stunden och hela vägen in i publiktacket.”

”En pjäs som denna växer av ett sådant sammanhang, där den på ett unikt vis har möjlighet att skildra något från ett inifrånperspektiv istället för det motsatta vilket ofta är teaterns sanning. Med Området – de övergivna lever Folkteatern upp till sitt namn.”
Göteborgs Fria Tidning 150121

 

"I en suveränt skriven dialog där det utsagda blandas med outsagda fördomar och förväntningar bildar snart hjärnspöken, känslor och argument en klaustrofobisk fästning …"
Borås Tidning 150119

Produktion

Ett samarbete mellan Folkteatern, Göteborgs Stadsmission och 
Unga Folkteatern.

 

Medverkande:

Kim Bredefeldt
Nina Hakkarainen
Robert Söderberg 
Fjodor Johansson

 

Regi/Översättning:
Kim Lantz
Ljus-/Ljudkomposition:
Peter Weicht
Scenrum: Kim Lantz,
Jon Riksén, Peter Weicht
Kostym: Magdalena Nilsson
Sufflör/Regiassistent:
Titti Andersson
Regiassistent: Moa Myrén

 

Foto: Maria Edlind

Affischfoto: 
Saga Björklund Jönsson

Anmäl dig till Folkteaterns nyhetsbrev!

Namn

Sökformulär