Dansteater av Birgitta Egerbladh
Med texter av Kent Andersson och Bengt Bratt

Hur pratar vi med varandra? Varför pratar vi och vad pratar vi om? Vad säger orden och vad säger kroppen?

Birgitta Egerbladh är en av landets häftigaste koreografer. Hon har skapat sin alldeles egna genre av scenkonst: poetisk och humoristisk dansteater. I Prat och människor varvas vardagliga rörelser med pricksäkert prat hämtat ur göteborgsprofilerna Kent Anderssons och Bengt Bratts älskade pjäser och dikter. Det handlar om människan, om de små och stora frågorna och om vardagen vi alla delar.

Resultatet blir en sprudlande, varm och ömsint föreställning som med livfull musik och humor hyllar både det allmänmänskliga och det djupt personliga. Ensemblens smittsamma lekfullhet och Egerbladhs skarpsynta blick, ihop med Anderssons/Bratts textuniversum, utgör tillsammans ett scenspråk som liknar inget annat, men som får oss att ögonblickligen känna igen oss – att känna oss som hemma.


 Ur föreställningen: 
"Varför ska vi alltid gå till ytterligheter? Varför kan vi aldrig gå till innerligheter?"  
"Idag ska jag lyda min egen röst, idag är jag ingens hund." 
"
Är det nån som har nåt emot att jag sitter här?"


"Det är lysande, rakt igenom. ... Nu har paret grävt i den göteborgska textskatt som Kent Andersson och Bengt Bratt förändrade teatern med för snart femtio år sedan."  Göteborgs-Posten

"Det är omöjligt att beskriva den rika våg av Anderssonsk underfundighet som väller över scenen. … Egerbladh lyckas ännu en gång. Hon nagelfar våra kroppar och deras strategier ställda vid besvärliga hörn av vardagen. Våra kroppar avslöjar oss, hittar våra tillstånd innan språket gör det. Här vimlar det av outtalad sorg, av maktlöshet, indignation och insikter mellan alla skratten."  Svenska Dagbladet

"Vi möter lust och uttryckskraft i en expressiv rörelsekonst … Det är en seger för koreografi och ensemble som vi ser."  Dagens Nyheter

 Läs mer om "Prat och människor" i pressmeddelandet!

Ät och drick något gott före, under och efter föreställningen

Välkommen till Folk - Järntorgets naturvinsbar och vegetariska matsal som huserar i Folkteaterns foajé. Ett litet universum av smaker, välbefinnande och ett personligt bemötande. När du ser en teaterföreställning eller något annat arrangemang på teatern får du 10 % rabatt på mat och dryck på Folk samma kväll. Visa din biljett vid beställningen. Boka bord för din teatermiddag här! I pauserna serverar Folk eko-vin, eko-öl, mackor, snacks, sött och alkoholfria alternativ i foajén. Förboka gärna när du kommer till teatern, så slipper du stå i kö senare. Läs mer om Folk

"Det är lysande, rakt igenom."

"I den dominerande ödsligheten blir varje beröring, även den lättaste, elektrisk."

"Ensemblen har en fin gemensam närvaro som laddar scenerna."

"Nu har paret grävt i den göteborgska textskatt som Kent Andersson och Bengt Bratt förändrade teatern med för snart femtio år sedan." 

"En insiktsfull och ömsint behandling av ett viktigt klassikerarv."

"imponerande soloscener"

"Genialt iscensätter Birgitta Egerbladh utglesningen av gemenskapen och övergången till individualiserad isolering."

"Av alltsammans gör koreografen dans, ibland roligt grov men lika ofta finstilt subtil."

"Ardalan Esmaili och Evin Ahmad har en underbart skör scen av försök till närmande."

"Lena B Nilsson är som född till gestaltning av det här slaget."

"Sara Wikström ... kan spela tveksamhet så det svider"

"Elisabeth Göransson dansar fräckt med bara blicken"

"Ardalan Esmaili med ett tyst Whao! skapar total publikkontakt"

"Kardo Razzazi ... har stunder av ödsligaste ödslighet"

"Karin de Frumerie sjunger glasklart och vackert några av de tonsatta dikterna."

"Evin Ahmad tar ut kontrollerade riktningar men får även blomma ut i ett häftigt gräl."

Göteborgs-Posten 180308 Läs hela recensionen


 

"humor på högsta nivå, så finstilt men ändå så självklart"

"Än en gång har Folkteatern gjort plats för verklighetens scenkonst i sin repertoar."

"Tillsammans utgör de [skådespelarna] alla aspekter av vad som är mänskligt."

"Det är pricksäkerheten och humorn i tolkningen av de vardagliga uttrycken och rörelserna som gör att samtliga i publiken skrattar högt av igenkänning."

"något för alla som vill ha en stund för både skratt och eftertanke"

"man lämnar teatern lite mer lustfylld och lättsam än när man kom dit"

"klockrena prestationer"

Scenkonstguiden 180307 Läs hela recensionen


"Vi möter lust och uttryckskraft i en expressiv rörelsekonst som i många fina avsnitt imponerar."

"alla prövar sina gränser och leker fram uttryck"

"Det är en seger för koreografi och ensemble som vi ser."

"ett samspel fyllt av publik tillförsikt. Som när Ardalan Esmaili och Kardo Razzazi utför sina sympatibetygelser i en kulturell kontext lika igenkännbar som främmande."

"Benjamin Moliner öppnar sitt hjärta på vid gavel och låter sin kropp dallra av känslor."

"Lena B Nilsson gör en säker insats som envetet eftertänksam och obekväm i sina planeringar av en av kroppens mest elementära strategier, den att sätta sig på en stol."

"Att Evin Ahmad trivs i detta formspråk är ingen överraskning. Hon blir ett slags dirigent av rörelseenergin på scenen."

"Stor behållning har jag också av Karin de Frumeries tyngdlöst snabba aktioner."

"Elisbeth Göransson står för ålder och erfarenheter och minnen av en kropp som vill leka"

"Sara Wikström ger melankolisk klangbotten åt dessa människor i rörelse."

Dagens Nyheter 180304 Läs hela recensionen


"Det är omöjligt att beskriva den rika våg av Anderssonsk underfundighet som väller över scenen."

"Ensemblen – som egentligen är mest van att tala – får använda hela sitt rörelseregister, men också rymden mellan kropparna."

"Prat och människor" hyllar Kent Andersson och Bengt Bratt på deras hemmascen Folkteatern Göteborg."

"Egerbladh lyckas ännu en gång. Hon nagelfar våra kroppar och deras strategier ställda vid besvärliga hörn av vardagen. Våra kroppar avslöjar oss, hittar våra tillstånd innan språket gör det. Här vimlar det av outtalad sorg, av maktlöshet, indignation och insikter mellan alla skratten."

Svenska Dagbladet 180304 Läs hela recensionen


"Var och en av skådespelarna har utvecklat individuella rörelsetyper"

"Det är begåvat och roligt och tryfferat med vardagsfilosofiska citat från legendarerna Kent Andersson och Bengt Bratt"

Alba 170304  Läs hela recensionen


 "När tics vävs till dans" GP Två dagar 180215 

"Urpremiär för existentiell dansteater" ETC Göteborg 180228

Två tunga teaterpremiärer i veckan ETC Göteborg 180226

Läs om Ardalan Esmaili Nöjesguiden 180213

Vi på scenen

Evin Ahmad
Skådespelare
Läs mer
Ardalan Esmaili
Skådespelare
Läs mer
Karin de Frumerie
Skådespelare
Läs mer
Elisabeth Göransson
Skådespelare
Läs mer
Benjamin Moliner
Skådespelare
Läs mer
Lena B Nilsson
Skådespelare
Läs mer
Kardo Razzazi
Skådespelare
Läs mer
Sara Wikström
Skådespelare
Läs mer

Produktion

Regi och koreografi: Birgitta Egerbladh

Texter: Kent Andersson, Bengt Bratt
Dramaturg: Marie Persson Hedenius
Musik: Birgitta Egerbladh med flera* 
Scenografi:
 Fredrik Glahns, Kajsa Larsson, Birgitta Egerbladh
Kostymdesign:
Kajsa Larsson
Ljusdesign: Fredrik Glahns
Mask och peruk: Susanne Åberg 

Medverkande: Evin Ahmad, Ardalan Esmaili, Karin de FrumerieElisabeth Göransson, Benjamin MolinerLena B Nilsson, Kardo RazzaziSara Wikström

Texter hämtade ur pjäserna Flotten, Sandlådan, Hemmet, Tillståndet och Lyckliga gatan, samt ett antal dikter ur Kent Andersson Visor dikter ballader (Tre Böcker Förlag).

Originalmusik inspelad på Studio Epidemin av Allan Anttila. Piano och sång Birgitta Egerbladh.

* Glow Worm Cha-Cha-Cha av Jimmy Davis, Bernie Miller och Jackie Davis, And Grace av David Darling, Laughing at the Moon av David Darling, Egypte Strut av Salah Ragab, Zelda's Theme av Pérez Prado, Petrichor av Keaton Henson, Rock House av Ray Charles & Ernie Freeman Combo, Pianokonsert Nr 5 av Johann Sebastian Bach, Fragment II av Library Tapes

Föreställningsfoto: Each and Other (Jeanette Frank och Jonas Nyström)
Affischbild: Valentin&Byhr  
Affischfotograf: Jonatan Fernström


Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål har delat ut årets stipendier och i kategorin dans får Birgitta Egerbladh stipendiet med följande motivering: "Hon är en ständig upptäcktsresande i de sceniska konstformerna. Hon registrerar och koreograferar livspusslets trivialaste rutiner och förhöjer dem till konst. Genom att bryta med teaterns och dansens konventioner och ingå i nya samarbeten, utanför dess traditionella territorier, gjuter hon ständigt nytt liv i scenkonsten."
Stipendier delades även ut till Marie-Louise Ekman, Eva Rydberg, Nina Stemme och Per Åhlin.


 Klipp från Birgitta Egerbladhs tidigare produktioner: 

Människor i månsken - Stockholms Stadsteater (2012)
Som i en dröm - Uppsala Stadsteater (2017)
Dagar av sol och regn - Gävle Folkteater (2013)
Det skulle varit jag (repetitionsfilm) - Västmanlands teater (2016)


Teater-after work 
Vi erbjöd alla att ta med vänner, kollegor eller familj till Folkteaterns populära teater-after work i foajén. Teaterbiljett, bubbel, ljuvliga tilltugg och introduktion ingick i priset. Det bubblar i glaset och på blommig duk bjuder Folk på gröna tilltugg som får dina smaklökar att dansa. AW-grupp (minst 10 pers) kunde bokas under hela spelperioden 7 mars – 28 april. Pris: 300 kr/person, teaterbiljetten ingår. Bokas senast 14 dagar i förväg. Läs mer om teater-after work

Publiksamtal
I samband med biljettsläppet 6 dec 2017 arrangerade teatern ett publiksamtal med Birgitta Egerbladh. Läs mer här

Quiz, änna
Frågesport apropå föreställningen Prat och människor. Denna kväll handlar det om språk, kroppspråk och musik. Men framförallt kommer dina gôttebosska kunskaper att sättas på prov. Onsdag 21 februari 2018 kl 19-21 Foajén Fri entré.  Läs mer om Quizet

Öppna rep och nattrep 
Är du nyfiken på hur en repetition kan gå till? Kom och smygtitta på vad som händer på scenen innan premiär! Missa inte att få en exklusiv inblick i den konstnärliga processen och komma riktigt nära föreställningen. På nattrepet flyttar dessutom baren in till scenen. 
Lördag 10 februari kl 14-15 Öppet rep Fri entré. Fredag 23 februari kl 22-23 Nattrep Fri entré.

EfterPrat och människor
Diskutera din teaterupplevelse för "Prat och människor" med andra pratsugna ur publiken och delar ur ensemblen. Publiken erbjöds att stanna på detta samtal direkt efter föreställningen. EfterPrat 6 + 13 april 2018 Stora Scenen Fri entré.

FörPrat med Bratt och Bergil
Möt en av dramatikerna bakom Prat och människor, Bengt Bratt, i ett samtal med Catharina Bergil. Hur upplever Bengt Bratt att hans, och parhästen Kent Anderssons, femtio år gamla texter klingar i detta helt nya sammanhang? Vi välkomnade alla till detta publiksamtal, som var direkt innan föreställningen. FörPrat 12 april 2018 Foajén Fri entré. 

Anmäl dig till Folkteaterns nyhetsbrev!

Namn

Sökformulär