Film och samtal med konstnären Roxy Farhat

 

I samband med Roxy Farhats och Anusha Caroline Anderssons performance Kroppsminnen/Body Memories på Lilla Scenen 13 oktober visas denna kväll ett retrospektiv med andra verk och filmer av Roxy Farhat + exklusiv smygvisning av det nya verk som Roxy Farhat producerar för Fjärde Scenen.

Video- och performancekonstnären Roxy Farhat gör feministiska, politiska och underhållande verk som kommenterar, protesterar och inspirerar. Hon har en rad utbildningar från bl a Los Angeles, Stockholm och San Francisco och har förutom att ha blivit uppmärksammad av exempelvis SVTs kulturmagasin Kobra, gjort videos för Gnučči, Zhala och samarbetat med The Knife. Hennes konst och arbete går in i varandra och allt känns väldigt nu och närvarande. Populär- och klubbkultur möter dagens viktiga frågor på ett naturligt och inkännande sätt. Denna kväll presenteras ett retrospektiv där får vi uppleva en rad av Roxy Farhats verk och ett samtal om processerna bakom, tillsammans med Anna Van Der Vliet. Dessutom blir det smygvisning av Roxy Farhats beställningsverk för Folkteaterns digitala scen, Fjärde Scenen.

Läs mer om Roxy Farhat

 

Denna kväll finns möjlighet att ta med sitt glas från baren in i salongen. Möblering: Dynor i gradäng utan ryggstöd (ej stolar).

Fotograf: Frida Vega Salomonsson

Intervju med Roxy Farhat

Berätta mer om verket du producerar för Folkteaterns digitala scen, Fjärde Scenen. Det är ett nytt, platsspecifikt videoverk?

– Ja, det ska bli jättekul att testa verket på en publik för första gången. Om en har sett mina tidigare grejer så känns nog stilen bekant, men här har jag jobbat mer abstrakt och surrealistiskt. Det är ett mycket mindre tydligt narrativ än i mina tidigare verk. Vi vill ju gärna hitta mening i saker, men här blir det lite mer intuitivt, mer baserat på känslor och upplevelser, säger Roxy Farhat.

– Det är en abstrakt och surrealistisk tolkning av hur jag upplever det offentliga rummet och reklam i det offentliga rummet. Mycket av det offentliga rummet är konstruerat efter människan som ekonomisk varelse snarare än en biologisk varelse. Och jag upplever det som väldigt psykologiskt förtryckande.

Vad inspirerar dig mest just nu?

– Faktiskt har jag blivit väldigt inspirerad av den otroligt dystopiska känslan som omger samhället och världen just nu, säger Roxy Farhat. Det går förstås att känna hopplöshet och ”vad är meningen med allt”, men just nu ser jag det mest som en outtömlig källa av material!

Anmäl dig till Folkteaterns nyhetsbrev!

Namn

Sökformulär