av nobelpristagaren Elfriede Jelinek
Krossa kapitalismen - rädda kärleken!

Ett lekfullt politiskt drama om pengarnas makt över kärleken.

Nora lämnar man och barn, och tar jobb på en fabrik i tron om att hon genom arbete ska frigöra sig. Men livet som fabriksarbetare blir inte som Nora tänkt sig, och snart längtar hon tillbaka till den ekonomiska tryggheten i äktenskapet.

Vad som hände efter att Nora lämnat sin man är Elfriede Jelineks fria fortsättning på Henrik Ibsens klassiska pjäs Ett dockhem och tar vid där Ibsens slutar. Det är Jelineks första teaterpjäs, som hade urpremiär 1979, exakt hundra år efter Ett dockhem. Hon har placerat handlingen i 1920-talets Tyskland, ett land i ekonomisk kris och med en gryende nationalsocialism. På Folkteatern förstärks iscensättningen av en damkör som lustfyllt tar sig an Verdi.   

”Jag har aldrig låtit minsta tvivel råda om var mina sympatier finns. De finns hos samhällets mest förtryckta.”  E. Jelinek

Vad som hände efter att Nora lämnat sin man har en mer traditionell dramatisk form än Jelineks senare pjäser, men har ändå hennes karakteristiska humor och virtuosa språk. Jelinek citerar här lekfullt Henrik Ibsen och Karl Marx. Med en kompromisslös kritisk blick blottlägger hon de ekonomiska maktstrukturerna i samhället.

Jelinek menar att hennes pjäs handlar om kapitalet:
”I ett kapitalistiskt samhälle är även kärleken underordnad lagarna om tillgång och efterfrågan. För mig innehåller pjäsen en analys som är framför allt ekonomisk, politisk och samhällelig.”
Jelinek skriver alltid utifrån övertygelsen att all form av förtryck leder till ett fascistiskt samhälle. Det är därför hon placerat handlingen i det framväxande nazityskland, med arbetslöshet och finanskris som fond.

Elfriede Jelinek föddes 1946 i Österrike.
Hon tilldelades Nobelpriset i litteratur 2004, med motiveringen "för hennes musikaliska flöde av röster och motröster i romaner och dramer som med enastående språklig lidelse blottar de sociala klichéernas absurditet och tvingande makt". Jelinek studerade konsthistoria, teatervetenskap och musik i Wien. Jelineks språkbehandling bär tydliga spår av författarens musikaliska bakgrund. Hon skriver politisk satir och språkkritik, med devisen ”det bästa botemedlet är att överdriva verkligheten tills den blir grotesk.”

 

...........................................

I anslutning till teaterns produktioner har Folkteaterakademin i samarbete med ABF:s seminarieverksamhet samtal med olika teman som anknyter till föreställningarna.

Backlash! Kapitalismen och människan 1920-tal och 2010-tal - samtal i samband med Vad som hände efter att Nora lämnat sin man.
Medverkande: Rebecka Bohlin journalist, författare / Johan Lönnroth nationalekonom, tidigare riksdagsledamot / Lena Sommestad prof. ekonomisk historia, riksdagsledamot / Ulla Wikander prof. em ekonomisk historia
Samtalsledare: Ann Ighe fil.dr. ekonomisk historia, redaktionen Ord&Bild
Tisdag 8 okt kl 18 Röda Scenen 
Fri entré  Läs mer

Teaterterapi Nora och Helmer - samtal i samband med Vad som hände efter att Nora lämnat sin man
Vem är jag? Varför? Och vem vill jag bli? Pjäsens Nora har efter separationen från Helmer en svår väg till emancipation.
Medverkande: Anna Broman Norrby, leg. psykolog / Charlotta Lundgren, leg. psykolog
Onsdag 16 okt kl 19 Vita Scenen 
Fri entré  Läs mer

"både rasande och rolig"
"kittligt dubbelbottnad"
Svenska Dagbladet 131001

"enastående bra"
"en färgsprakande föreställning, lekfull, lite galen och späckad med humor. Och så klart politik."

"Jelinek i Mederlinds regi är en fröjd för både ögon och öron."
Nummer 130930 (5/5)

"angelägen"
"Nora, briljant spelad av norskan Julie Moe Sandø"

Expressen/GT 130930

"Lysande teater. Teater för vår tid."
Borås Tidning 131001

"Vokalensemblen Sve:a gör en finfin insats."
"Folkteaterns formstarka uppsättning når långt"
GP 130930

"musikaliskt elegant"
"Nora spelas (fenomenalt) av norskfödda Julie Moe Sandø"

Aftonbladet 130929

"Mederlind tar sig an Jelinek men en självsvåldighet som jag tror den senare skulle uppskatta." DN 130930

"Vilken frenesi, vilken fantasi och spelglädje!"
"En mycket underhållande föreställning. Rekommenderas!" 
Social Politik 131001

"... Julie Moe Sandø. Hon har en okuvlig energi, snabbhet i kropp och tal och akrobatisk färdighet i rörelsen." Bohusläningen 131003

Se inslag i Västnytt 130529

............................................

Vad som hände efter att Nora lämnat sin man har av Teater Nu:s pod cast blivit utsedd till Årets bästa föreställning 2013!
Se och lyssna gärna på podden via denna länk: http://teaternu.se/pod26.htm

Vi på scenen

Melanie Mederlind
Regissör
Läs mer
Julie Moe Sandø
Skådespelare
Läs mer
Lars Magnus Larsson
Skådespelare
Läs mer
Lena Birgitta Nilsson
Skådespelare
Läs mer
Isak Hjelmskog
Skådespelare
Läs mer
Christopher Rasimus
Skådespelare
Läs mer
Maria Lindström
Skådespelare
Läs mer
Niklas Román
Kapellmästare
Läs mer
Ove Wolf
Skådespelare
Läs mer

Produktion

Regi: Melanie Mederlind 
Scenografi/Kostym:
Katrin Nottrodt
Ljuskoncept:
Carina Persson 
Musikarr:
Tommy Jonsson   
Mask/Peruk:
Lars Carlsson 
Ljuddesign: Allan Anttila

 

Medverkande:
Isak Hjelmskog,
Lars Magnus Larsson,
Maria Lindström (praktikant från Högskolan för scen och musik, musikal, GU),
Julie Moe Sandø (praktikant från Högskolan för scen och musik, drama, GU),
Lena Birgitta Nilsson,
Åsa Persson,
Christopher Rasimus (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö)
och Ove Wolf samt
Vokalensemblen Sve:a, under ledning av Carolina Friberg.
Piano: Niklas Román

 

Vokalensemblen Sve:a: Angelica Krans, Anja Boström, Cecilie Hongslo Vala, Elisabeth Annerman, Eva Ramsten Jonason, Hanna Johansson, Helene Stenlund Gauthier, Josefina Magnusson, Julia Roos, Lisa Pääjärvi, Lydia Sjöberg, Mylen Ifter, Sofia Angel, Ulrika Naezer.

 

Foto: Patrik Gunnar Helin
På affischbild: Julie Moe Sandø (Nora) 

Anmäl dig till Folkteaterns nyhetsbrev!

Namn

Sökformulär