Hoppa till huvudinnehåll
Andrea Paddington Edwards

Andrea Paddington Edwards

Skådespelare

Andrea Paddington Edwards började som barnskådespelare på Göteborgs Stadsteater, Storan samt på Angereds teater under Sven Wollters tid. Hon gick ut teaterhögskolan i Stockholm 2000, och kom därefter till Teater Giljotin där hon gjorde titelrollen i Markisinnan de Sade som blev mycket uppmärksammad. Andrea har sedan dess frilansat på teatrar i främst Stockholm, däribland Teater Tribunalen, Dramaten, Kulturhuset Stadsteatern och Galeasen. Hon har även varit på bl a Romateatern på Gotland samt Malmö Dockteater, där hon medverkade i hyllade Funktionell dumhet, samt regisserade SkvalpetFunktionell dumhet har även blivit kortfilm; Vi bara lyder, baserad på Roland Paulsens bok med samma namn, och vann pris på International Documentary Filmfestival Amsterdam.

2011 hade Andrea premiär på SCUM-manifestet av Valerie Solanas på Turteatern, och den blev mycket uppmärksammad både av hyllande publik och recensenter, men förföljdes också av näthat. Föreställningen har sedan dess några veckor per år spelats för utsålda hus i Sverige och Norden. 2014 gjorde Andrea en dokumentärfilm för SVT om arbetet med SCUM-manifestet.

Andrea har även medverkat i ett flertal tv-produktioner och filmer, exempelvis CoachernaHassel och Jönssonligan - Den perfekta stöten.

Senast var Andrea på Malmö Stadsteater, Teaterrepubliken i Malmö samt på Calle Flygares teaterskola där hon regisserade avgångsklassen med en egenskriven pjäs. På Folkteatern har Andrea medverkat i Doktor Faustus 2018 och 2019Dogville 2018 samt i Jane Eyre 2019. Andrea var även på golvet-regissör i monologen Vi går aldrig sönder 2019. Under 2020 medverkade hon i Don Quijote och Urgent Drama. Andrea medverkade även i Dödsdansen under våren 2021 och i Misantroperna och Rövarna hösten 2021, Moderna tider våren 2022, Dödsdansen goes VR och SCUM-manifestet våren 2022.

Andrea Paddington Edwards medverkar i Odysséen hösten 2022 och i Skönheten i kaos våren 2023 på Folkteatern.

Att spela en roll som byggs av andra
Läs intervjun med Andrea Edwards i GP 181013